Dne 8. května 2013 vydali zástupci občanských sdružení
Děčané proti průtahu
Podmokly proti přivaděči
Sdružení za udržitelný rozvoj města Děčína
Zelené údolí Horní Oldřichov
společně se zástupci petic
Chrochvice – Želenice (cca 900 podpisů)
Bynov – Letná – Dolní a Horní Oldřichov – Podmokly (cca 2800 podpisů)
Horní Oldřichov (cca 300 podpisů)
prohlášení určené všem občanům měst Děčína, Jílového a Libouchce a
stejně tak zastupitelům těchto měst, médiím, Krajskému úřadu Ústeckého
kraje, Ředitelství silnic a dálnic, CHKO České středohoří, Ministerstvu
životního prostředí ČR i Ministerstvu dopravy ČR, že v souvislosti
s projednávaným záměrem přeložky silnice I/13 v úseku Děčín – dálnice D8
budou od této doby v rámci konstruktivního, transparentního a co
nejobjektivnějšího přístupu jednat ve shodě. Za tímto účelem vytvořili
platformu Fórum občanských sdružení a zástupců petic.
Toto Fórum podporuje názor, že město Děčín, město Jílové i další obce na
stávající trase silnice I. třídy I/13 potřebují rychlé řešení dopravní situace.
Současný stav není optimální a dlouhodobě udržitelný. Kapacita této
dopravní komunikace je nedostatečná – doprava je vedena hustě
obydleným územím, což má negativní vliv na životy tisíců lidí. Po dokončení
dálnice D8 se pak předpokládá další nárůst provozu na této dopravní
tepně, dle některých odborných studií až dvojnásobný, a to zejména
z důvodu navýšení tranzitní dopravy. Touto cestou se totiž dokončí spojení
Polska, Ostravy a Liberce s Německem, a to přes úseky, jež nejsou
zpoplatněny.
Toto Fórum zpochybňuje objektivitu a profesionálnost Ředitelstvím silnic a
dálnic předloženého Oznámení záměru přeložky silnice I/13 – jsou v něm
totiž zveřejněny nepřesné a zavádějící informace. Alarmující je například
tvrzení na jeho straně 24, že pro posuzované území Chrochvic, Želenic,
Jílového atd. je charakteristická míra imisí měřených na Sněžníku. Dle
našeho přesvědčení je zde veřejnost úmyslně klamána, neboť jsou
záměrně zvolena data s nulovou výpovědní hodnotou, aby při posuzování
imisí vycházejících z dopravy na přeložce I/13 byly zákonné limity splněny.
Jen tak lze totiž docílit toho, aby byla tato nová komunikace trasována do
bezprostřední blízkosti obytné zástavby.
Varianty, které prosazujeme:
Současně prosazujeme hodnověrné posouzení
Tato manipulace pravdou je o to závažnější, uvědomíme-li si, že odborníci
varují před výraznou škodlivostí nejmenších prachových částic, jež
produkuje silniční doprava, zejména před škodlivostí aerosolu frakce PM
10 a PM 2,5. Prachový aerosol vydrží v ovzduší týdny, roznáší se na velké
vzdálenosti a dle nejnovějších poznatků je 4x škodlivější než kouření.
Toto Fórum odmítá variantu vedení dopravní tepny tunelem v Pastýřské
stěně; tato varianta nepochopitelně svádí dopravu na labské nábřeží,
narušuje relaxační a odpočinkovou zónu města Děčín, hyzdí scenérii
Pastýřské stěny a zámku a boří jedinečný ráz centra Děčína. Nechceme
dopustit, aby se obyvatelé města měsíce a měsíce dusili v kolonách
stojících nebo popojíždějících aut, jednak při budování tunelu a posléze i při
mísení tranzitní a vnitroměstské dopravy. Nechceme přihlížet tomu, jak se
neuváženým zásahem ještě více naruší pískovcové skalní stěny, které už
nyní vyžadují nákladné sanace.
Toto Fórum odmítá variantu, která je jako průtah vedena obytnou
zástavbou a údolím Chrochvického potoka. Tato varianta byla v roce 2008
Ministerstvem životního prostředí ČR vyhodnocena jako nepřijatelná.
Současné trasování bezprostředně zasahuje do životních podmínek
velkého počtu obyvatel Želenic, Chrochvic, Popovic, Václavova, Krásného
Studence, Horního Oldřichova, Modré i Jílového.
Úvodní řešení. Co nejrychleji vybudovat tzv. Vilsnickou spojku vedoucí
z mostu Budovatelů ulicí Práce směrem na Ústí nad Labem. Tato silnice je
vyprojektovaná, schválená a několik let připravená k realizaci.
Ústecké varianty, která se stavebně rovná nulové variantě, je však
doplněna organizačními opatřeními. Vede trasu I/13 po silnici I/62 do Ústí
nad Labem a dále pak po silnici II/613 na dálnici D8. Pomocí legislativních
a technických opatření vyloučí těžkou nákladní dopravu ze současné silnice
I/13 v úseku Děčín – Jílové – dálnice D8. Tato úprava současného stavu
pak při minimální investici vyvede dopravu mimo centrum Podmokel i
Jílového a na své trase bezprostředně nezasahuje do hustě obydlených
oblastí ani do CHKO. Navíc v tomto trasování došlo v posledních letech
k mnoha technickým investicím a vylepšením. Také je zde příležitost využít
uvolněnou kapacitu čtyřproudé silnice II/613 (ul. Žižkova, ÚL – pod Větruší),
u níž se v souvislosti s dostavbou D8 počítá s poklesem dopravy.
Zelené varianty, jejíž studie byla v minulosti odborně zpracována
ministerstvem životního prostředí. Začíná na silnici I/62 jižně od Vilsnice, je
vedena estakádou přes trať železničního koridoru a areálu firem Četrans a
Bohemia Cargo a následně v délce 500 m využívá stopu silnice III/25381.
Od ní se pak odklání a vstupuje do tunelu délky 2,3 km. Díky částečnému
tunelovému vedení trasy nedojde k zásahu do zvláště chráněných oblastí
CHKO. Západní portál tunelu ústí u zemědělského areálu v Horním
Jílovém. Takové řešení má oproti těm současně projednávaným o něco
větší negativní vliv na přírodu, ale podstatně menší na obyvatelstvo.
Prodloužení tunelu je kompenzováno menším rozsahem opěrných a
zárubních zdí, navíc varianta zachovává trasu I/13 jako spojení města
Děčína a Jílového a využívá Jílovské údolí pouze v jeho nestísněné části.
Tato varianta může být doplněna o nové přemostění Labe a je s to tak
vytvořit ucelený obchvat města Děčín, trasovaný v dostatečné vzdálenosti
od centra města.
Varianty C, nejméně vhodné, avšak z hlediska obyvatel ještě
akceptovatelné, jež byla projektována ateliérem Ing. Jiřího Kalčíka. Ta se
v oblasti Chrochvic odklání od silnice I/62 a vstupuje do raženého tunelu
délky 2,75 km, jenž pak ústí na západním úbočí Popovického vrchu. Dále
trasa klesá po severním svahu vrchu Klobouk a za železniční stanicí Jílové
pokračuje v souběhu se železniční tratí.
Všichni účastníci Fóra shodně prohlašují, že v souladu s dopravní
politikou ČR chtějí přivaděč, jenž má charakter obchvatu. Nechceme
dopustit, aby došlo ke zlepšení situace v jedné části města na úkor
zásadního zásahu do jiných obytných částí. Za tímto účelem jsme spojili
síly v shromažďování informací o cca dvaceti variantách, jež byly
v minulosti různými subjekty odborně zpracovány, a to s úmyslem vybrat
z nich variantu z hlediska občanů akceptovatelnou. Shraňujeme poznatky
znalců z oblasti hygieny, urbanistiky, životního prostředí i dopravy a
budeme zjišťovat shodu záměru s programem rozvoje Ústeckého kraje,
územními plány a zákony. Budeme dbát na transparentnost a relevantnost
řízení včetně zahrnutí posledních poznatků vědy a techniky. Chceme
spolupracovat se všemi zúčastněnými – aktivními občany, sdruženími,
představiteli veřejné správy a samosprávy. Chceme být přítomni při jednání
se zadavateli a realizátory stavby nebo s kýmkoli, kdo má zájem na hledání
akceptovatelného konsenzu. Fórum občanských sdružení a petic bude
koordinovat aktivity občanů a zveřejňovat informace na webových
stránkách i prostřednictvím médií.